BAKGRUND
Anna Hägelmark startade nytt företag, eller snarare helt ny inriktning. Som den varumärkesstrateg hon är, vi har jobbat tillsammans för kunders räkning, valde hon att bygga sitt alldeles egna varumärke. Inom heminredning. 
Mitt bidrag var som bollplank och kreatör. Budskapet var givet, det personliga tilltalet och att vi båda brinner för äkta produkter som kan brukas, och som här bli en del av ’det goda hemmet’ för lång tid.

KONCEPT
Varunamnet var i mina ögon det självklara, dvs att Anna sätter sitt namn på företaget, Hagelmark, om så att det saknas två ä-prickar. Formen skall kunna bära ett helt sortiment, många gånger med produkter med egna starka sändare: varumärken. Den strama formen och den fria radikalen, Hagelmarks egna ’at’ blev resultatet. Modernt (modernism, en stilinriktning) på riktigt, dvs inte bara trendigt eller sökt ’snyggt’.hagel_r kopia-01

BILDER
Det stod klart för mig två saker angående bildspråket, och vägen dit. Vi behöver kunna arbeta där vi står och vi måste kunna skapa egna bilder och inte enbart förlita oss till leverantörens bildbank (vilken flera återförsäljare kan använda sig av). Att arbeta där vi står betyder att vi behövde en riktig räv till fotograf som klarar sig utan all världens extra ljus (vi arbetar bara med det äkta levande dagsljuset), studio och assistenter. Behagligt nog bor en av landets mest välrenommerade inredningsfotografer ett stenkast från oss båda. Staffan Johansson har jag arbetat med för ett tio-tal år sedan under två sortiment för det numera insomnade Myresjökök. Staffan som dessutom har den goda smaken att vara sambo med en inredare, Helen. Tillsammans skapade vi ett bilduttryck för Hagelmark.
 Kolla in filmen nederst på denna sida från vårt första gig. Snacka om att arbeta där vi står, i Annas lada.

hagel_comp

NÄTET
Det var självklart att sociala media inledningsvis var den huvudsakliga kanalen att sätta ut Hagelmark. Förutom Pinterrest, Facebook och Instagram behövde vi bygga navet.
Det blev två sajter! En mer kommunikativt filosoferande över ’Det goda hemmet’, och en tydlig butik. Jag ritade dessa sajter nästan lite old-school. Som ett digital magasin av en inredningstidning kombinerat med det nya web-språket. Stora bildytor och vit marginal. Rent och ändå rätt på.
hagelshopweb

GENSVAR
Försäljningsmässigt över förväntan. På mina fråga varför, svarar Anna: ”kunderna vill se snygga bilder och fin presentation”.

REKLAMFILMER
Det är ett nytt medielandskap. Undersökningar pekar på att 80 procent av all kommersiell kommunikation kommer att vara rörlig. Det, och unika uttryck är dagens särskillnad. Under 2017 sätter vi ut 3 unika reklamfilmer. Kanalen är nätet. Nogsamt skjuter vi prick på vår målgrupp.

 

 

ARBETSGRUPP
Anna Hägelmark, beställare och strateg
UGE, Kreatör, film och grafisk form
Helen och Staffan, inredning och foto
Karl-Petter, internetstrateg
Butiksmotor/plattform, Starweb